To masterstudenter ved NHH, Josefine Marie Thunold Furu og Tinius Christian Schie Berntsen, har studert hva som får seniorer til å bli værende i arbeidslivet lenger. De har lagt særlig vekt på hvilken rolle ledelse spiller for motivasjon blant eldre ansatte.
«Vi ville se på hva som kan få seniorer til å stå lenger i arbeid, og spisset det mot aldersvennlig ledelse og rollen lederne har i å motivere seniorene,» sier Furu.
Må jobbe lenger
Bakgrunnen for oppgaven er det markante demografiske skiftet Norge står overfor. Andelen eldre øker og behovet for flere hender i arbeidslivet er prekært.
«Vi og neste generasjon må jobbe lenger, så det er viktig at vi forstår hva som faktisk gjør det attraktivt å bli værende for seniorene,» understreker Berntsen.
Temaet har ikke vært like mye i fokus som andre mangfoldsdimensjoner i arbeidslivet.
Alder er jo også mangfold! Men jeg hadde nok ikke tenkt på at alder er en del av mangfoldsbegrepet før arbeidet med denne oppgaven.», smiler Berntsen.
14 intervjuer og Maslow
Studien bygger på 14 semistrukturerte dybdeintervjuer med seniorer i både statlige og private virksomheter, hovedsaklig mellom 58 og 65 år. Studentene intervjuet både ledere og ansatte uten lederansvar.
«Vi spurte primært om forholdet til ledelsen, motivasjonen på arbeidsplassen og relasjonen til kollegaene,» forklarer Furu.
Analysen passer inn i en pyramidemodell som viser hvilke faktorer som er viktigst for å holde seniorer i arbeid:
• Nok lønn og fleksibilitet er grunnleggende for at seniorene skal ønske å bli værende.
• Seniorene motiveres mest av å føle seg nyttige, bli lyttet til og få brukt sin kompetanse i meningsfulle oppgaver.
• Relasjonen til nærmeste leder har stor betydning – god dialog og tillit gjør at flere vil fortsette.
• Et godt arbeidsmiljø og gode kolleger bidrar sterkt til trivsel.
Individuell tilrettelegging og fleksibilitet er viktig, men mange seniorer vegrer seg mot begrepet «tilrettelegging». Det ordet oppleves stigmatiserende. Seniorene ønsker seg frihet og autonomi – ikke særordninger.
Hvorfor er det viktig?
Oppgaven gir viktig kunnskap videre. Furu og Berntsen mener at dybdeintervjuene gir et godt utgangspunkt for videre forskning med mer kvantitative data. De understreker også at funnene gjelder for flere bransjer.
«Yngre ansatte finner seg oftere i mer, men seniorene kan slutte hvis de blir snakket til dårlig eller noe annet kjipt. Seniorene vil bare føle seg nyttige og at de gir verdi – det motiverer i seg selv,» sier Berntsen.
Furu legger til: «Det viktigste du kan gjøre som leder er å anerkjenne den erfaringen seniorene har og sørge for at de får brukt sin kompetanse i meningsfylte oppgaver.»
