Seniorpolitisk veileder

03 Implementering og evaluering

Implementering

Gjennomføringen av strategien skjer ved å følge opp tiltak og utviklingsområder. Ledere på alle nivå har et spesielt ansvar for dette.

Alle i virksomheten informeres om personalpolitikkens betydning, både for den enkelte og for virksomheten. Dette kan gjøres på møter i ledergruppen, på allmøter/ avdelingsmøter og i egne informasjonsmøter for seniorene.

Personalpolitikken må være dokumentert og lett tilgjengelig. Seniorpolitikk/ senkarrierer er en naturlig del av virksomhetens personalpolitikk.

Evaluering

For å sikre at mulighetene for å utvikle gode senkarrierer fungerer slik de var tenkt, er det viktig å følge opp og evaluere hvordan det fungerer i praksis. Dette kan skje underveis i hverdagen og i egne evalueringer. Her en noen punkter som kan vurderes:

  • Hvordan planlegger vi for gode senkarrierer?
  • Hvordan blir mulighetene i personalpolitikken praktisert?
  • Har vi en strategi som fører til at flere kan fortsette lenger?
  • Hvordan er strategien fulgt opp og hvordan blir konkrete tiltak gjennomført?
  • Blir det innhentet erfaringer fra både de ansatte, tillitsvalgte og ledere?
  • Er det tiltak som mangler?

Det utvikles systemer eller rutiner for oppfølging og tilbakemelding.

Kan man måle noen positive effekter? Stikkord: Arbeidsmiljø, trivsel, kompetanse, mestring, avgangsalder, pensjoneringskultur, virksomhetens økonomiske resultater o.l.

Til slutt: Er det behov for å gjennomføre ny kartlegging og analyse etter en viss tid?