Seniorpolitisk veileder
Introduksjon
Hvordan kan en virksomhet utvikle en personalpolitikk som bidrar til å beholde og utvikle virksomhetens seniorer? Veiledningen er beskrevet i tre trinn og bygger på kjente prinsipper om involvering, medvirkning og bedriftsdemokrati. Både arbeidsgivere, tillitsvalgte og den enkelte arbeidstaker kan finne relevant kunnskap i denne veiledningen.
I denne veiledningen vil du finne inspirasjon og kunnskap om hvordan en kan utvikle en god seniorpolitikk i en virksomhet, beskrevet i tre trinn.

Seniorpolitikk, livsfasepolitikk og senkarrierer
Mange virksomheter ønsker å ha en livsfaseorientert personalpolitikk i stedet for en seniorpolitikk, og andre igjen synes det er greit å konsentrere seg om en god personalpolitikk. Hvilke begrep en velger er ikke avgjørende, det er innholdet som teller. Målet er å integrere en tydelig plan for gode senkarrierer i personalpolitikken slik at flere seniorer både kan, og vil fortsette lenger i arbeidslivet. Vi kaller dette for seniorpolitikk i denne veilederen.
Seniorpolitikk i arbeidslivet er definert som virksomhetenes og samfunnets ulike strategier for å forebygge uønsket tidligpensjonering og gjøre det mer attraktivt for seniorer å fortsette lenger i arbeid.
Seniorpolitikk omhandler all aktivitet som har som formål å rekruttere, utvikle og beholde seniormedarbeidere og deres kompetanse, til beste for virksomheten, den enkelte og samfunnet.
Seniorpolitikk bygger på en grunnholdning om at seniorene er en ressurs med verdifull erfaring og kompetanse som arbeidslivet trenger, og at mennesker lærer og utvikler seg gjennom hele livet.
Vi velger å definere personer over 55 år som seniorer i arbeidslivet. Det er ikke noe fasitsvar på hvem som er en senior, så det er opp til den enkelte virksomhet selv å ta stilling til dette. Begrepet «eldre arbeidstakere» gjenspeiler gjerne de som har passert 60 år. Flere virksomheter fokuserer nettopp på potensiale blant 60-åringene når de i dag skal utvikle strategier og tiltak for å få flere til å fortsette lenger i arbeid.
Medvirkning og forankring
Seniorpolitikk er langsiktig arbeid. For å skape en felles faglig plattform, øke bevisstheten og gi trygghet anbefaler vi å diskutere aktuelle tema som:
- Det å være senior
- Erfaring og kompetanse
- Aldring og arbeid
- Lærings- og omstillingsevne
Et vellykket utviklingsarbeid bygger på at alle i virksomheten forstår, støtter og medvirker i arbeidet med å planlegge for gode senkarrierer. Ledere på alle nivåer i virksomheten involveres. Personal-/HR- avdelingen skal støtte opp om, og ev. lede prosessene, tillitsvalgte og representanter for seniorene i virksomheten har et medvirkningsansvar.
Det er viktig for resultatet at utviklingsarbeidet har en god og tydelig forankring i toppledelsen og blant de tillitsvalgte.