Se NHOs rapport fra Oxford research her.
Endringstakten i arbeidslivet stiller høye krav til oppdatering av kompetanse. Dermed øker behovet for læring underveis i yrkeskarrieren. Det er nødvendig for å få til lengre arbeidsliv.
Men det finnes lite systematisk kunnskap om hva det koster bedrifter å tilby sine ansatte læring gjennom jobben. NHO har derfor bedt Oxford Research om å forsøke å tallfeste penge- og tidsbruken på kompetanseutvikling. Rapporten er ment å gi et kunnskapsgrunnlag for politikk-utvikling. Rapporten ble presentert i frokostmøte hos NHO onsdag 28. februar.
“Ett av de viktigste konkurransefortrinnene for norske bedrifter er at vi har en svært kompetent arbeidsstyrke. Dagens rapport viser hvor mye bedriftene jobber med å oppdatere og ivareta høy kompetanse,” sier viseadministrerende direktør i NHO, Anniken Hauglie til NHOs nettsider.
Hun etterlyser et etter- og videreutdanningssystem som i enda større grad tilbyr etterspurt kompetanse.
Viktig for å å jobbe lengre
“Dette kommer bare til å bli viktigere ettersom arbeidslivet blir mer digitalisert og flere vil stå lengre i jobb,” sier Hauglie.
Ressursbruk-kartleggingen dekker alt fra organisert erfaringsutveksling mellom kolleger, kurs og opplæring internt i bedriften (for eksempel bedriftsakademier), kurs og opplæring i regi av eksterne tilbydere og delemner, samt grader fra universiteter og høgskoler.
I rapporten kalles dette for henholdsvis ikke-formell og formell kompetanseheving. Uformell kompetanseheving (for eksempel se på hva kollegaer gjør) er altså ikke med.
“Rapporten viser at NHO-bedriftene allerede bruker store ressurser på kompetanseheving. Middels-estimatet er på 11,5 milliarder kroner over et kalenderår,” sier Hauglie.
Inn i trepartssamarbeidet
Regjeringen har satt ned et utvalg med partene i arbeidslivet som utreder hvordan Norge skal lykkes med livslang læring i arbeidslivet. NHO mener det er helt avgjørende at politikken for livslang læring forankres i trepartssamarbeidet.
NHO mener myndighetene må etablere en digital kompetanseplattform for tilbud og etterspørsel av etter – og videreutdanning – for å gjøre det enklere å finne relevante tilbud. Bransjeprogrammene må styrkes og videreutvikles.
Les mer: Derfor er seniorer mindre ivrige på kompetansetiltak