Å starte et selskap

Vi skal komme oss gjennom dette her

Seniorgründer Mari-Anne Robberstad (57) satser maksimalt på sosiale medier gjennom pandemien.

Av Berit Solli, 4. februar 2021

Mari-Anne Robberstad startet Scenorama i 2015

Senter for seniorpolitikk og Innovasjon Norge har hatt en intervjuserie med seniorgründere. Mari-Anne Robberstad med arrangementselskapet Scenorama er en av dem. Robberstad driver i en bransje som har vært hardt rammet av korona. Nå forteller hun at satsning på sosiale medier og nye verktøy har skaffet nye kunder under pandemien.

«Jeg er jo god i motgang, og dette er ikke det tøffeste som har skjedd meg. Dette er en time-out for at suksessen skal fortsette,» sier Robberstad. Hun er likevel glad for at hun ikke har ansatte som må permitteres, og at hun kan leve på lite en stund.

Øker på i motgang

«Da jeg skjønte at det ville stenges ned, så tenkte jeg, at jeg har mye energi, som må brukes til noe positivt. Så hadde jeg allerede gått svanger med at jeg måtte ta et grep med sosiale medier. Jeg har satset på å få hjelp til å lage en proff profil på sosiale medier. Det er jo et fag, det, også,» sier Robberstad.

Hun er aktiv som aldri før på nye kanaler, særlig LinkedIn og podkaster.

Jeg er ikke skuggeredd, jeg synes det er tøft, men vi skal komme oss gjennom dette her.

«Det har fungert bra. Du må være tålmodig og være tro mot budskapet ditt over tid. Jeg får hyggelige tilbakemeldinger på det, og kommet i kontakt med utrolig mange fine folk og sterke personligheter. De har boostet meg, og det har kommet oppdrag ut av det,» sier hun.

«Ved at jeg er synlig nå i denne perioden, er jeg kanskje en person folk husker når ting starter opp igjen,» sier Robberstad.

Startet selskapet Scenorama

Mari-Anne Robberstad hadde i 2015 jobbet som leder for kurs- og konferanseavdelingen hos reisebyråkjeden Egencia i åtte år. Før det jobbet hun også med arrangement, enten som selger, innkjøper, arrangør eller leder innen reiselivs- og kongressmarkedet. Det ga henne unik innsikt i bransjen, og like etter foreslo en bekjent investor å starte noe sammen.

– Han heiet på meg, og ga meg frie tøyler til å finne ut av hva slags selskap vi skulle starte. Jeg googlet hvordan man lager en forretningsplan og satte i gang.

Omsetningen i det norske eventmarkedet var på hele 2,3 milliarder kroner (IRM) i 2014 og i vekst. Her bestemte Mari-Anne seg for å ta en posisjon, og startet selskapet Scenorama, et kreativt arrangementsbyrå.

Etter hvert avslørte samarbeidet med investoren at de hadde ulike visjoner for selskapet.

– Etter to år skiltes våre veier, og jeg valgte å drive selskapet alene. Det var noe av det tøffeste jeg har vært med på. Samtidig det at han trodde på meg og oppfordret meg til å fortsette var noe av det beste som hadde skjedd meg.

I dag har Scenorama eksistert i syv år som et kreativt arrangementsbyrå.

– Mye av min filosofi har vært bygget på at uansett gode eller dårlige tider, så må de ansatte bli sett og hørt, og arrangement er et sterkt virkemiddel for å skape en god bedriftskultur. Det er ikke en stor kick-off en gang i året som skaper et godt arbeidsmiljø, men en kombinasjon av små og mellomstore grep gjennom året.

Fokus på to kundegrupper

Den ene er hoteller, restauranter og reisebyråer. Den andre kundegruppen er offentlige og private bedriftskunder. De trenger hjelp med planlegging og gjennomføring av arrangement. Mari-Anne er opptatt av at det skal være lavterskel å ta kontakt.

– Innledningsvis trenger kunden kanskje bare en sparringspartner. De har lite tid til å planlegge og gjennomføre et arrangement. Da kan vi bli engasjert i noen timer. Det finner kunden befriende og et stort pluss. Uansett utfallet, skaper det et flott utgangspunkt for mer samarbeid senere.

– Noen kunder har behov for mer hjelp eller en medspiller videre i prosessen. Da begynner vi med å avdekke mål og rammer for arrangementet. Det viktigste er at kunder skal ha full effekt av investeringen i sine ansatte.

Hun driver selskapet alene. Det er et bevisst valg. Hun vil balansere jobb og fritid. Men Mari-Anne er langt fra et «one woman show». Hun bruker nettverket sitt aktivt og støtter andre gründere.

– Hele kongstanken med Scenorama er jo hvordan vi spiller på lag for å oppnå suksess sammen. Og da er nettverk helt avgjørende. Gjennom mitt faste ukentlige nettverk, BNI, heier vi på hverandre, utveksler erfaring og skaper forretningsmuligheter.

– Jeg har blitt utrolig bevisst på at det er veldig mange gründere her ute. Vi må hjelpe og støtte hverandre.

Hjelp fra SISU Business

Mari-Anne legger til at Kristin Langnes, gründeren av SISU Business, har vært en sentral aktør for bedriften. Hun har hjulpet med å spisse budskapet og formålet med selskapet.

– Lang livserfaring gjør at du er mye tryggere på deg selv. Det er bare å hoppe i det.

– Som voksen gründer trenger jeg ikke å jage biler og båter og stæsj. Jeg har alt jeg trenger, og har erfart at jeg egentlig ikke trenger så mye.

Hun avslutter med at hun er stolt for å ha tatt selskapet videre.

– Jeg startet med å ha mye penger i ryggen, men så viste det seg at det ikke var det riktige. Likevel var det dyttet jeg trengte, noe jeg er evig takknemlig for. Det er tøft å drive selskapet alene, men jeg har ikke angret. For hva er det verste som kan skje? At jeg lykkes?

Scenorama

Skrevet av Maria Amelie, på oppdrag fra Senter for seniorpolitikk og Innovasjon Norge, og Berit Solli ved Senter for seniorpolitikk.

Mari-Anne Robberstad startet Scenorama i 2015.
Bakgrunn: Mari-Anne Robberstad har jobbet åtte år som leder for kurs- og konferanseavdelingen hos reisebyråkjeden Egencia, Før det var hun leder innen reiselivs- og kongressmarkedet, selger, innkjøper og arrangør
Nettsted: https://www.scenorama.no/

Les mer om grunderskap her

Har bygget opp og solgt to milliardselskaper