Intervju gjennomført av journalist Maria Amelie på oppdrag fra Senter for seniorpolitikk og Innovasjon Norge. Se alle intervjuene her.
Helt siden 2007 har Sandra og Farzaneh jobbet med karriereveiledning og kurs for innvandrerkvinner uten utdanning på oppdrag fra NAV. Det har gitt dem omfattende innsikt i hvordan det er å være ufaglært arbeidstaker i Norge.
Abonnér på Kunnskapssenter for lengre arbeidslivs nyhetsbrev her.
– Mange opplevde at arbeidsgiverne stilte for høye krav til produktivitet og effektivitet samtidig som de skapte en uforutsigbar arbeidshverdag. Mange var bare ansatt i 10-20 prosent stilling. Noen var ringevikarer og måtte stille opp på kort varsel, eller begynne på jobb grytidlig, og jobbe igjen sent på kvelden, forteller Sandra.
Med andre ord, det var utfordrende for mange å kombinere livet i et nytt land med familieforpliktelser og en usikker arbeidshverdag. Dårlige vilkår og lite arbeidstid førte til at mange kvinner hadde dårlig økonomi.
– Vi så at mange i møtet med et råtøft arbeidsliv, ikke klarte å stå i det, sier Tollefsen.
For å hjelpe kvinnene å finne jobb og utvide nettverket, arrangerte Sandra og Farzaneh møter på søndager og koblet på deres norske vennekrets.
– Mange spurte meg om jeg kunne hjelpe dem å finne en jobb. På den tiden begynte jeg å bli interessert i sosialt entreprenørskap og bærekraft. Hvorfor kunne vi ikke bare skape de arbeidsplassene kvinnene trengte?
Ble inspirert av Sverige
Ved en tilfeldighet kom de i kontakt med en anerkjent sosial entreprenør i svenske Malmö, Yallatrappan. De jobbet med en rekke arbeidsintegrerende prosjekter, innen alt fra kantine til renhold og tekstil. De inngikk samarbeid med IKEA i Malmö og opprettet en egen systue på varehuset hvor kvinnene hjalp til med søm og tekstiler.
– Vi besøkte dem på Ikea. Det inspirerte oss til å starte den ideelle bedriften Sisters in Business i 2015.
Sandra nølte ikke med å ta en telefon til Ikea Norge. Timingen var perfekt. Ifølge selskapets nye internasjonale retningslinjer måtte alle varehus innlede samarbeid med lokale sosiale entreprenører.
– Slik landet vi en avtale med Ikea på Furuset. I dag har vi en systue med en skredder, en lærling og flere kvinner som jobber med interiørsøm og tekstilreparasjoner. Neste steg blir å lansere en systue på Ikea på Slependen.
– De som startet på det første kullet kunne ingenting om søm, men nå sitter de og syr på proffe industrimaskiner.
Etablerte systue
I 2017 etablerte Sandra og Farzaneh en systue i Asker. Det er en kommersiell satsing som i dag har vokst til totalt 10 ansatte, fem kvinner har fast stilling, og fem venter i kø for å bli fast ansatt. Til høsten håper de på å være rundt 20 ansatte.
– På systuen i Asker syr vi forklær og andre tekstilartikler på bestilling for privat- og bedriftsmarkedet. Den første bestillingen kom fra en hotell- og restaurantkjede i Oslo. Den var på forklær. Foreløpig har vi spesialisert oss på det, men vi satser på å lansere nye produkter til høsten.
Ifølge Sandra er det mange som fortsatt står utenfor arbeidslivet, og drømmen er å vokse videre og ansette enda flere. Håpet står til næringslivets vilje til å ta samfunnsansvar.
– Dersom bedrifter bestiller varer hos oss i stedet for å handle fra Kina, kan vi skape mange nye arbeidsplasser. De kjøper ikke bare et forkle, men et forkle som skaper et bedre liv for andre og som deres ansatte kan bære med stolthet.
I mars 2020 fikk alle ansatte permitteringsvarsel, men noen få dager senere fikk de bestilling på produksjon av smittevernfrakker for lokale sykehjem. Da kastet de seg rundt og la om produksjonen for å lage smittevernutstyr.
Samskaping med det offentlige
Sandra forteller at systuen kunne ikke blitt til uten hjelp fra Asker kommune, Nav og den private sektoren.
– Vi innså tidlig at vi ikke kunne gjøre dette alene. Vi hadde god kontakt med Asker kommune, derfor etablerte vi oss her og søkte midler hos Fylkesmannen. Nav koblet oss sammen med kvinner som enten hadde erfaring med søm eller ville lære mer om det.
Bedriften sparer ikke bare skattekroner, men også har bidratt til at flere kvinner har fått en mer forutsigbar hverdag og bedre livskvalitet.
– Våre kvinner får en helt annen økonomi. Flere har kjøpt seg bolig, fordi de får nå lån gjennom Husbanken. De får en følelse av tilhørighet og blir rollemodeller for barna sine.
Hvordan er å være grunder?
– Som gründer må du gjøre alt selv. Du har 15-20 helt ulike arbeidsoppgaver hver dag. Plutselig er det noe datagreier som må fikses, du har ansvar for økonomi og regnskap og så videre. Det er utfordrende, men også veldig gøy, sier Tollefsen.
Hun sier at da de startet var bærekraft noe helt nytt. Nå er det mye større bevissthet rundt samfunnsansvar.
– Hadde vi startet før 2015, hadde det vært mye mer utfordrende. Folk ville ikke skjønt hvorfor de skulle kjøpe en mye dyrere vare. Ikke minst måtte vi ha hatt veldig god kunnskap om målgruppen vi skulle jobbe med, og hvordan ivareta deres interesser og behov.
– Det er ikke lett å forstå hvor tøft det er å forlate et land og starte på nytt i en annen del av verden. Det har vi fått innblikk i.
Fakta om Sisters in Business
Sisters in Business – stiftet i 2015. Systue på Slependen ble opprettet i 2017.
Gründere er Sandra Tollefsen(59) og Farzaneh Aghalo (54) i 2015. Systue på Slependen ble opprettet i 2017.
Siste nytt: La om noe av driften i løpet av mars for å sy smittevernfrakker til lokale sykehjem.