Økende aldersmangfold på arbeidsplassen har ført til mer forskning på kunnskapsoverføring mellom eldre og yngre arbeidstakere.
Eksisterende litteratur har for stort sett fokusert på kunnskapsoverføring fra eldre til yngre.
Men i denne studien snur de tre forskerne på perspektivet. De undersøker hvordan eldre ansattes motivasjon og evne til å fortsette å jobbe blir påvirket av at de får kunnskap fra yngre kolleger. Studien heter “Older workers’ knowledge seeking from younger coworkers: Disentangling countervailing pathways to successful aging at work” (klikk her).
Spiralen går oppover eller nedover
Forskerne spår to motsatte veier videre for yngre seniorer i arbeidslivet: Enten en positiv selvforsterkende vei via læring. Eller en negativ selvbeskyttende vei via forlegenhet eller å bli flau.
I sin studie med 764 eldre ansatte fant forskerne at seniorenes kunnskapssøk fra yngre kolleger var positivt knyttet til motivasjon for å fortsette å jobbe og til arbeidsevne via opplevd læring. Samtidig fant forskerne negativ korrelasjon til arbeidsevne knyttet til flauhet eller forlegenhet (embarrasment).
For høye forventninger til hva seniorene kan
Særlig forventningene fra seniorene selv og fra deres omgivelser om at de som seniorer skal kunne veldig mye og være en kompetansebank, kan føre til at seniorene ikke vil spørre så mye.
Så i utgangspunktet positive stereotypier om at eldre arbeidstakere kan mye og mer, kan treffe seniorene i bakhodet ved at de ikke vil vise seg som uvitende ved å spørre.