Nå skal NHO Reiseliv starte kampanje

Ny rapport viser at man blir tidlig senior i hotell og restaurant

NHO Reiseliv vil nå endre medlemsbedriftenes holdninger til eldre arbeidstakere, og setter inn en kampanje.

Berit Solli

Kristin Krohn Devold

Administrerende direktør i NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold. (Foto: NHO)

“Reiselivet er en stor og viktig inkluderingsnæring. Vi ansetter personer i alle aldre og med ulik geografisk bakgrunn. Samtidig vet vi at andelen arbeidstakere over 55 år er lav. Om Norge skal opprettholde velferden, er det avgjørende å få flere til å stå lenger i jobb. Dette behovet forsterkes samtidig av at vi blir færre unge og flere eldre,” sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.

Tjue år etter forrige undersøkelse av seniorpolitikken i hotell og restaurant har bransjen fortsatt høy turnover og lav alder ut av bransjen. Nå har det kommet en ny rapport.

“Bedre kunnskap og arbeidsgiveres holdninger knyttet til eldre arbeidstakere derfor viktig. Vi er derfor veldig positive til at Kunnskapssenter for lengre arbeidsliv, tok initiativet til dette forstudiet,” sier Krohn Devold.

Variert utvalg bedrifter

Forskerne Camilla S. Lundberg og Hans Christoffer Aargaard Terjesen har på oppdrag fra NHO Reiseliv og Kunnskapssenter for lengre arbeidsliv (tidligere Senter for seniorpolitikk) intervjuet 14 ledere i 11 virksomheter innen hotell og restaurant.

«Vi fikk en forespørsel om vi kunne gjennomføre en forstudie. Målet er at den kan bidra til økt kunnskap i hotell og restaurantdelen av NHO Reiseliv. Det er forsket lite på seniorpolitikk i bransjen. Så vi har i denne forstudien utforsket lederes holdninger til seniorer og betydningen av organisering,” sier Lundberg.

Finn hele rapporten her.

Forskerne har intervjuet ledere i medlemsbedrifter i NHO Reiseliv. De har lagt vekt på variasjon i utvalget med tanke på størrelse, geografi og om virksomhetene er frittstående eller kjeder.

«Et interessant funn er hvor tidlig man i reiselivs- og restaurantbransjen blir betraktet som senior. Lederne fortalte at flere gjerne starter som lærlinger ved 16-17-årsalderen. Da har man har vært lenge i bransjen og rukket å få en form for seniorstatus mye tidligere enn ved 55 år. 55 år er ofte den operasjonaliserte alderen i andre deler av yrkeslivet. Innen reiseliv- og restaurantbransjen kan man bli en slags senior allerede ved 27-35 år,» sier Terjesen.

Utfordringen med turnover i bransjen er dermed sjelden relatert til pensjonering, men at de ansatte går til andre arbeidsgivere. Mange pensjonerer seg fra bransjen, men går ikke av med pensjon. De går til andre deler av samme bransje, som kantiner eller butikker, eller til helt andre bransjer.

Forskjell på hotell og restaurant

Det er stor forskjell på hotell og restaurant når det gjelder muligheten til å holde på folk lenger. På hotell er det flere funksjoner, for eksempel kan man jobbe på frokostskift. Det gir større mulighet til å tilrettelegge etter individuelle behov som jobb-hjem-balanse, og dermed holde på folk. Forutsigbar turnus oppfattet lederne som et viktig grep for å holde på ansatte.

«Vi antyder i rapporten også forskjeller mellom by og bygd. På bygda må man rekruttere og tenke lokalt. Lokale kjenner godt til stedet. Funnene våre her tangerer tidligere funn om små handelsbedrifter med veldig lokale tilpasninger,» sier Terjesen.

Camilla Stub Lundberg
Forsker Camilla Stub Lundberg ved AFI

Uforenlig med barn

«Lederne forteller at flere ansatte forlater hotell og restaurant fordi de ikke får småbarnsliv og etableringsfasen til å gå opp med kveldsarbeid og turnus,» sier Lundberg. Dette er en av flere faktorer som er med på å skape turnover i bransjen. Det bidrar til at «få» faktisk blir seniorer i bransjen.

Flere av lederne forteller også at de har møtt utfordringer når importert arbeidskraft har reist hjem. De reiste først hjem på grunn av pandemien og deretter på grunn av en svak kronekurs.

«Det blir en annen logikk i markedet når det blir vanskeligere å få arbeidskraft. Så kanskje vil det bli mer attraktivt å holde på seniorene, som er underrepresentert i bransjen,» sier Lundberg og Terjesen.

Hans Christoffe Aagaard Terjesen (foto: OsloMet)
Forsker II Hans Christoffer Aargaard Terjesen, AFI.
Foto: OsloMet

Forslag til videre forskning

Forskerne hadde denne gangen ikke mandat om å komme med anbefalinger til hva virksomhetene bør gjøre for å holde på seniorene. Forskerne ble bedt om å komme med forskningsforslag. Blant forslagene er å se adskilt på hotell og restaurant. De har ulike driftslogikker og studier av hva som gjør at ansatte velger å bli eller å forlate bransjen.

«Hvis jeg likevel skulle komme med et råd til lederne, så er det å tenke over om den de ansetter nå er en de kan tenke seg at kan være her i 35 år,» smiler Terjesen.

NHO Reiseliv planlegger kampanje

Hva vil dere i NHO gjøre nå, Kristin Krohn Devold?

“Nå skal vi se lese studien grundig. Så tenker jeg at vi må bevisstgjøre våre medlemsbedrifter om hvordan vi gjennom bla. karriereplanlegging skal få flere ansatte til å bli værende lenger i reiselivet. Samtidig må vi se hvordan vi kan tiltrekke oss flere eldre arbeidstakere. Dette handler om bedriftenes holdninger og bevisstgjøring. Tenk bare på hvordan vi utformer stillingsannonser, der vi ønsker oss unge og dynamiske arbeidstakere. Det inviterer jo ikke akkurat eldre arbeidstakere til å søke seg til en reiselivsbedrift,” sier Krohn Devold.

“Parallelt planlegger vi en egen kampanje mot de over 55 år. Den skal synliggjøre alle mulighetene man har i reiselivet, enten som gründer eller ansatt. Dyreparken i Kristiansand er ett av flere eksempler på virksomheter som ser på eldre arbeidstakere som en god ressurs,” forteller hun.

“En ting er sikkert, og det er at dersom vi skal nå vekstmålene for reiselivet, er vi nødt til å ha med oss det “grå arvesølvet” på laget,” avslutter Krohn Devold.