Andreas Hopland (71) er et eksempel på denne suksessen. Etter å ha pensjonert seg fra resepsjonen på Caledonien hotell, fant han ny glede i å jobbe deltid i Dyreparkens billettluke.
“Jeg savnet nærheten til gjestene,” forteller Hopland, som nå jobber annenhver helg gjennom året, samt heltid i sesong. Han trives godt med det sosiale ved jobben.
Dyreparkens ledelse har merket en økende trend blant seniorer som ønsker å bidra aktivt i arbeidslivet lenger.
“Den eldre generasjonen er friskere lenger enn før,” forklarer parkens administrerende direktør Per Arnstein Aamot.
Glad i gjesteopplevelsen
“Vi ser at seniorene er motivert av det sosiale, av å bidra, og av gjesteopplevelsen i seg selv.”
Parkens erfaring er at de eldre arbeidstakerne bringer med seg en naturlig myndighet og ro, noe som har vist seg særlig verdifullt i møte med stressede barnefamilier ved inngangen til parken. “Vi får ekstremt gode tilbakemeldinger,” sier Aamot. “Fordrageligheten i dialogen i porten blir veldig positiv.”
Seniorene tar bare tak i kosten
Seniorene har også vist seg å være verdifulle i andre roller i parken. Fra renhold til dyrestell og drift, bidrar de eldre arbeidstakerne med et annet blikk og en annen tilnærming til oppgavene. “Eldre ryddeverter har et annet blikk for ketchupflekker enn yngre,” smiler Aamot.
En av de mest interessante observasjonene er hvordan seniorene tar initiativ og eierskap i jobben. “De bare tar en kost og feier, eller en skrutrekker og fester noe,” forklarer Aamot. “De bare flytter den benken som står på skrå, istedenfor å sende inn avviksmelding.” Denne proaktive holdningen er verdifull for parken.
Dyreparken har også sett positive resultater av å koble seniorer med ungdom som har utfordringer med å få jobb. Seniorene engasjerer seg gjerne i for eksempel språkopplæring. En av seniorene fant på å lære bort noen ord om dagen til en yngre som ikke snakket norsk, mens de jobbet sammen i par.
Ikke hobby hver dag
For seniorene selv har jobben i Dyreparken vist seg å være mer enn bare en inntektskilde. Mange rapporterer at det gir dem en følelse av mening og tilhørighet, særlig for de som har mistet en partner. “Det er ikke noe gøy å holde på med hobby hver dag,” som en senior uttrykte det.
Dyreparken har tilrettelagt for individuelle behov og ønske. Noen seniorer foretrekker å jobbe i billettluken, mens andre trives med mer fysiske oppgaver. Parken legger vekt på egnethet, oppgaver og ansvar, og tilbyr fleksible arbeidstider og deltidsstillinger.
Dyreparken i Kristiansand har 218 fast ansatte, hvorav 36 er seniorer (16,5 prosent). I tillegg til de faste ansatte, kommer omtrent 1350 sesongarbeidere. Denne blandingen av ung og gammel ser ut til å være en oppskrift på suksess for parken. Som direktøren konkluderer:
“Vi vil få store utfordringer med å skaffe nok arbeidskraft fremover. Så å inkludere seniorer i arbeidslivet er både hyggelig og helt nødvendig.”
Bevisst strategi for rekruttering
Dyreparkens suksess med senioransatte har ikke kommet av seg selv. Den er et resultat av en bevisst strategi og tilrettelegging. For to år siden ble det gjennomført ordinære jobbintervjuer med potensielle seniormedarbeidere. For mange av disse var det flere år siden sist de hadde vært i en intervjusituasjon. Seniorene var spente og noen var usikre.
“Mange seniorer sitter på gjerdet og er redde for å være for gamle,” forteller HR-direktør Kristine Warp. “Så vi har oppdaget at seniorene selv er de flinkeste til å rekruttere nye seniorer. De forstår hverandre og kan lettere kommunisere verdien av å fortsette i arbeidslivet.”
Inn i medarbeidersamtaler
Parken har også en livsfasepolicy som en del av sertifiseringskriterier fra sertifiseringsordningen Likestilt Arbeidsliv. En viktig del av denne policyen er å inkludere seniorperspektivet i medarbeidersamtalene fra de ansatte fyller 57 år. “Vi har tilretteleggingssamtaler både på kort og lang sikt,” forklarer Warp.
I disse samtalene diskuteres temaer som arbeidsbelastning, eventuelle tilpassede arbeidsordninger og opplæringsbehov. Målet er at arbeidsgiver og arbeidstaker har en felles forståelse av seniorpolitikken i virksomheten. “Vi ønsker å engasjere og tilrettelegge for at seniorene ønsker og har mulighet til å jobbe lengre. Det er ikke bare bra for den enkelte, men også for parken og samfunnet som helhet,” sier Aamot.
“Seniorene våre pusher grensene for hva de kan bidra med, og vi er imponert over deres engasjement og fleksibilitet.”
Denne tilnærmingen har vist seg å være vellykket. Seniorene, som startet i billettluken, har nå spredt seg til andre deler av parken, inkludert butikker og badeland. “Vi opplever at det ikke er noen begrensninger på hva seniorene kan gjøre,” sier Aamot.
Skal vi komme til dere?
Har din virksomhet lagt inn en strukturert innsats for å rekruttere eller beholde sine seniorer?
Eller vil dere høre mer om hvordan dere kan få det til hos dere?
Ta kontakt med seniorrådgiver Jon Fjeldstad her:
Fakta
Dyreparken i Kristiansand har 218 fast ansatte, hvorav 36 er seniorer (16,5 prosent).
I tillegg til de faste ansatte, kommer omtrent 1350 sesongarbeidere.