Det var administrerende direktør Arne Reinertsen som la ut på sin LinkedIn-profil:
“Jeg har en pensjonert svigerfar som er ekstreeeeemt arbeidsom og nøyaktig.
Ingenting er bedre enn når han kan «veilede» DIY (do it yourself) prosjekter. Jeg må svelge litt (mye) stolthet, men det blir helt rett første gangen.
I byggebransjen kommer vi til å mangle hender og hoder fremover så vi er nødt til å tenke nytt på rekruttering. Spreke pensjonister med erfaring fra bygg og anlegg er perfekte for oss, særlig i de travle sommermånedene hvor mange forbrukere trenger en prat om sitt prosjekt for å slippe tusen turer frem og tilbake.
Vi starter derfor en kampanje for å motivere denne gruppen spesielt til å søke jobb i Bygger’n.
Selv om det finnes mange flinke ungdommer, håper jeg du treffer noens svigerfar med 40 års erfaring som tømrer neste gang du skal på Bygger’n. Kjenner du en – be hen søke!”
Dette innlegget vekket naturligvis nysgjerrighet hos Kunnskapssenter for lengre arbeidsliv: Hva er det her, er det noe nytt, er det noe stort?
Gode erfaringer
«Vi samler på arbeidslyst og engasjement i alle aldre,» svarer HR-direktør Kristin H. Rød i E.A. Smith, som står bak Bygger’n-kjeden.
Hun forteller at kjeden har hatt svært gode erfaringer med å ha pensjonerte tømrere både i sommerjobb og som tilkallingshjelp utenfor sesong. Det går ikke på bekostning av ungdommens muligheter for å sikre seg ekstrajobb. Tvert imot ser Bygger’n verdien av å ha kompetanse i begge ender av aldersskalaen.

Ifølge Rød er initiativet med å rekruttere seniorer ikke en egen, stor strategi, men en naturlig del av konsernets arbeid for mangfold og bærekraftige lokalsamfunn.
Kampanjen skal rettes mot pensjonerte praktikere, særlig tømrere, som kan bidra med sin erfaring i butikkene.
«Mange eldre har mye mer å gi, selv om de kanskje har gjort sitt ute på byggeplassen. Byggevarehandelen kan være en topp arena for å være del av et miljø og dele kompetanse,» sier Rød. Hun understreker at den selvlærte praktikeren er en ressurs som yngre ansatte setter stor pris på både faglig og sosialt.
Rekrutterer lokalt på Facebook
Rekrutteringen vil i hovedsak skje lokalt, og butikkene vil synliggjøre mulighetene blant annet gjennom Facebook-annonser lokalt.
En del av et større bilde
E.A. Smith ser dette også som en del av sitt samfunnsansvar og sitt arbeid for bærekraftige lokalsamfunn.
«Det handler om å ta vare på kompetansen, skape gode arbeidsmiljø og gi så mange som mulig muligheten til å bidra lengst mulig,» sier Rød.
Fakta
E.A. Smith er et av Norges eldste industrikonsern, med hovedkontor i Trondheim. De står bak blant annet Bygger’n-kjeden med rundt 100 butikker over hele landet. Selskapet har i dag over 800 ansatte og en omsetning på over 3 milliarder kroner.