Gründerskap

Jeg kommer nok aldri til å bli helt pensjonist

Da mannen hennes fikk kreft oppdaget Jofrid Erland et problem som måtte løses. 59 år gammel ble hun gründer og i dag selges produktene verden over.

Av admin_senior, 10. november 2020

Jofrid Erland. Foto: Solfrid Sande

Skrevet av Maria Amelie på oppdrag fra Senter for seniorpolitikk og Innovasjon Norge.

Yrkeskarrieren til Jofrid har tatt mange vendinger. Hun var fotolaborant, jobbet deretter 10 år i psykiatrien før hun tok hjelpepleierutdanning og fikk fast jobb på sykehjem for demente i en alder av 57 år.

I 2007 endret hverdagen seg drastisk. Mannen hennes fikk tykktarmskreft og ble nødt til å gå med stomipose. Problemet var at den hadde store lekkasjer, noe som gikk betydelig ut over livskvaliteten.

Jofrid traff flere personer i samme situasjon og lærte om deres utfordringer. De fleste hadde valgt å ikke snakke om det og hadde trukket seg fra sosiale sammenkomster og arbeidsliv. Å reise på ferie eller sove godt gjennom hele natten var umulig for mange.

–  Dette temaet er så tabubelagt. Lekkasjer skjer når som helst, men ingen vil snakke om det. I stedet skylder man på seg selv og lider i stillhet. Det fører til at mange mennesker føler seg utrygge og isolerer seg. Barn og unge kan oppleve mobbing.

Manglet en god løsning

Jofrid oppdaget at posene som fantes tilgjengelige i Norge ikke kunne hindre lekkasjer. Hun begynte å lete etter gode løsninger internasjonalt, og kartla behovet for nye løsninger. Det viste seg at sju millioner mennesker lever med utlagt tarm i verden, og at om lag halvparten av dem som går med stomipose opplever lekkasjer. At mange også lever godt med stomipose hjelper ikke denne gruppen.

Foto: Solfrid Sande

–  Det var ingen som hadde tenkt på dette. Det var et enormt behov for en ny løsning.

I ren frustrasjon sydde hun selv en løsning som kunne hindre lukt og lekkasje. Hun møtte opp på IPark, det lokale kontorfellesskapet for gründere i Stavanger, og presenterte ideen. Engasjementet og historien rundt produktet vakte interesse og flere gikk inn med arbeidstimer og kapital for å hjelpe henne.

Utløste kapital

På senhøsten 2008 fikk mannen operert tarmen tilbake og Jofrid deltok på gründerkurset i regi av Skape. I 2010 ble selskapet Erland AS etablert og prosjektet utløste 490.000 kroner fra Innovasjon Norge, 200.000 kroner fra Sparebanken Vest og en siste del fra aktører som Validé i Stavanger.

Først besøkte de et firma i Sverige som jobbet med lignende produkter. Derfra dro de videre og fant den perfekte partneren – en av verdens ledende produsenter av helseartikler, B.Braun.

–  Vi fikk tidlig hjelp med å kontakte de rette fagmiljøene, både på helse og design. Sammen med designere utviklet vi produktet samtidig som vi jobbet tett med brukerne og deres behov. Dette kunne vi ikke klart uten fagfolk.

Tre år senere ble hun nominert til prisen Årets sosiale entreprenør av Ferd. Den støtten betydde mye fordi det skulle gå ytterligere fire år før produktet var ferdig. Å utvikle et medisinsk produkt er svært tidskrevende. Dette lærte Jofrid etter hvert, men det var ikke snakk om å gi seg. Hun skulle få det til.

Produktlansering

I 2017 var produktet så godt som ferdig. Det var en ny type superabsorberende stomipad som reduserer risikoen for lekkasje ved at den stabiliserer poseplaten, samt at den absorberer en eventuell lekkasje. Produktet består av et perforert mykt silikonlag som legges rett på huden, en indre pute med væskeabsorberende materiale og en pustende film av polyuretan. Stomiposen kan suge opp 300 ganger sin egen vekt.

Foto: Solfrid Sande

Jofrid var innom Næringsdepartementet og presenterte bedriften, og ble inkludert i en Stortingsmelding som handlet om helseinnovasjon. Ofte fikk Jofrid telefoner fra fornøyde brukere som hadde fått helt ny hverdag.

Selskapet vokste og fikk flere lokale eiere og to fulltidsansatte blant annet forretningsutvikler i Erland Care, Alf Erik Malm, som har ti års erfaring fra legemiddelindustrien. 

Har søkt Helfo

Posen er i dag patentert i store deler av verden og CE-godkjent. De har også søkt Helfo i Norge for å få posen godkjent som et produkt man kan få på blåresept. Slik kunne mange flere få tilgang på oppfinnelsen. Det har vært en lang og krevende prosess. Dessverre venter selskapet fortsatt på godkjenning, 18 måneder etter at søknaden ble sendt.

Jofrid forklarer at noe av grunnen til dette, er fordi de de har skapt noe helt nytt.

–  Når man søker Helfo må man krysse av en boks for hva slags type produktklasse det er. Men vi kommer opp med et nytt innovativt produkt som ikke passer inn i de eksisterende klassene. Det er en kjempesvakhet ved hele systemet.

–  Produktet vårt kan redusere kostnadene for Folketrygden. Mennesker vil få bedre livskvalitet, og kan delta i både det sosiale livet og arbeidslivet. Det er synd at systemet i Norge ikke har tatt høyde for det.

Planlegger nye produkter

Det har imidlertid ikke stoppet Jofrid og teamet hennes fra å satse videre. De har etablert et internasjonalt datterselskap, Global Health Technology, som skal utvikle nye produkter innen sårbehandling. Nå selges Erland Care superabsorbent pad i syv land utenfor Norge, i tillegg jobbes det med distribusjon utenfor Europa.

– Vi opplever at andre land med en gang ser at vårt produkt forbedrer livskvaliteten og reduserer kostnadene for det offentlige.

Nå føles det veldig bra

I dag er Jofrid 72 år gammel, og har holdt med på dette i 12 år.

–  Nå føles det veldig bra. Vi har klart å skape et godt produkt, tatt flere patenter og har mange nye ideer på lur. Et nytt produkt kommer ut allerede i år. Jeg er nå et aktivt styremedlem i selskapet, og engasjerer meg fortsatt i produktutviklingen. Jeg kommer aldri til å bli helt pensjonist når det gjelder dette.

Les mer om grunderskap her

Senior fant den nye vinen