Hensikten med samtalen er å bli enige om en ønsket jobbframtid som er realistisk innenfor virksomhetens rammer og muligheter. I samtalen er det viktig at man ser medarbeiderens yrkesliv i helhet og trekker opp et langsiktig perspektiv. Livserfaringer og jobberfaringer betraktes på bredt grunnlag, og vurderes i forhold til nåværende arbeidsoppgaver og arbeidssituasjon, samt eventuelle nye oppgaver. Det er viktig at lederen har oversikt over medarbeiderens samlede kompetanse.
Eksempler på viktige tema:
Arbeidsoppgaver: Hvilke oppgaver utføres i dag? Hvordan er arbeidet organisert, og hvilken mulighet har den enkelte til å påvirke organiseringen av arbeidet? Er det for mye eller for lite utfordringer eller ansvar?
Kompetanse: Medarbeidernes ønsker og behov for kompetanseutvikling. Hva er virksomhetens kompetansebehov?
Karriere: Ønsker i forhold til videre karriere, i virksomheten eller utenfor?
Er det andre forhold utenfor jobben som påvirker arbeidssituasjonen? (Familie, helse)
Dersom mulighet for å ta ut pensjon nærmer seg – tanker om avgangstidspunkt:
-Ved hvilken alder tenker medarbeideren å gå av?
-Hva skal til for at medarbeideren skal velge å fortsette ett eller flere år lenger?
-Er det ønsker om og mulighet for å kombinere arbeid og delvis pensjon?
Her finner du en praktisk mal for en medarbeidersamtale med et seniorperspektiv.